2007-10-03

Kriget mot terrorismen - Krig? Vilket Krig?

Inget är som att återvända hem efter en lång resa: Jag fick lite av den känslan när jag läste R. W. Behans artikel, The Mega-Lie Called the "War on Terror": A Masterpiece of Propaganda. Det var som att förflyttas tillbaka till 2002-2003 när jag fullkomligt frossade i texter som beskrev den amerikanska utrikespolitiken. Det var en mycket lärorik tid som både var bildande och som samtidigt tog död på många illusioner. Min syn på politik i allmänhet och historia i synnerhet fick sig en rejäl tankeställare. Även min syn på medias roll förändrades radikalt. Under den här perioden la jag nog ner i snitt 35-40 timmar i veckan bara på att läsa och fördjupa mig i ämnet. Jag blev med andra ord med tiden ganska påläst, men det var samtidigt mycket påfrestande efterhand som jag började förstå hur saker och ting egentligen förhöll sig. Till slut nådde jag fram till en punkt då jag så att säga hade fått en någorlunda klar strukturell överblick; jag förstod hur hur cyniskt spelet drevs, hur tomt politikernas tal ekade och vilket fruktansvärt mänskligt lidande som blev resultatet. Varje ytterligare artikel jag läste blev bara en bekräftelse på det. Och det spelade i sammanhanget då ingen roll om det var ett förstklassigt journalistiskt verk eller ett osakligt, mytologiserande hafsverk från någon av de mindre nogräknade tidningarna - effekten blev den samma: Det schizofrena i tillvarons nyhetsrapportering höll på att knäcka mig... så jag gick vidare.

Men ibland och i rätt sinnestämning kan jag alltså återvända till det här temat och jag insåg snabbt att Behans artikel var något för mig: en initierad, välskriven och kompakt sammanfattning vad det så kallade kriget mot terrorismen faktiskt är. Med jämna mellanrum måste man läsa en sådan här artikel för att inte glömma vad som är orsak och verkan, vad som är sanning, lögn och myt.

Ge dig själv en historialektion - rena din själ!
Du är helt enkelt värd det;-)

Klicka på rubriken och fortsätt resa.

Andra bloggar om: , , , ,

1 kommentar:

Anonym sa...

Mycket riktigt! Det är mycket på gång i USA som allmänheten inte känner till. Det verkar pågå en maktkamp mellan Neocons runf Cheney och höga militära befälhavare. Riktigt läskigt situation.

Jag skrev två bloggar om detta i:

http://blogg.aftonbladet.se/12547/perma/572960/